[Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

  • Food-en-retail
  • 9 mei 2014 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Interview

In het 23ste deel uit een serie van 100 van onze succesvolle rubriek Ondernemer van de Week -over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Hans Balmaekers, marketeer van het nieuwe bedrijf Cafe Style. Cafe Style biedt 'bite-sized' ervaringsgerichte activiteiten annex games die je met je team doet. Hierdoor gaat je team beter presteren, krijgen medewerkers meer plezier in hun werk en meer verantwoordelijkheid. 'Deze zaken zijn cruciaal voor retail-omgevingen waarin je mensen continue en direct met klanten in contact zijn', claimt Cafe Style.

1. Stel je zelf graag voor en vertel wat je binnen Cafe Style doet?
Ik ben Hans Balmaekers, een van de vier pionieers van het Nederlandse team van Cafe Style. Wij zijn op het moment volop bezig met het lanceren van dit innovatieve product op de Nederlandse markt, waarbij ik me vooral focus op positionering en online marketing.

2. OK, de Cafe Style case, er is een nieuwe service waar retailers veel profijt van kunnen hebben, liet je weten. Kun je ingaan op het hoe en waarom van deze operatie en bijbehorende introductiecampagne?
Uiteindelijk draait alles om mensen. Zijn ze gemotiveerd, staan ze klanten op de juiste manier te woord? Voelen ze zich betrokken en nemen ze verantwoordelijkheid? Weten ze wat ze moeten doen en doen ze dat? Om deze doelen te bereiken dient iedere organisatie in voldoende mate en vooral ook op een effectieve manier haar medewerkers te trainen en begeleiden. Leren moet veel meer on the job en with the team gebeuren, niet in een duur hotel ver van de dagelijkse praktijk.
Cafe Style biedt bite-sized ervaringsgerichte activiteiten/games die je met je team doet. Op een bewust niveau is iedereen bezig met het spel en de concrete opdracht, maar op onbewust niveau gebeurt er van alles. Een programma gebaseerd op Cafe Style leidt uiteindelijk tot gedragsverandering en daarmee hogere medewerkersbetrokkenheid, snellere cultuurverandering en betere inbedding van de strategie in alle lagen van een organisatie.

3. Werkt Cafe Style met bureaus? Welke? Wat ging er goed en eventueel minder? Waar staat het merk anno 2014?
Cafe Style komt –bijna letterlijk- overwaaien uit de UK. De twee oprichters van Cafe Style Speed Training, het oorspronkelijke merk, hebben jarenlange ervaring zowel in de assessment- en trainingswereld -met een focus op callcenters en andere omgevingen met intensief klantcontact- als in de reclamewereld. Ze hebben alle ruim 450 beschikbare games zelf geschreven en gebruiken naast NLP en andere ontwikkelmethodes ook veel vanuit de fascinerende wereld van brain science om deze zo effectief mogelijk te maken; meestal dus op een onbewust niveau.
Zij zijn al ruim twee jaar volop deze games en daarop gebaseerde programma’s aan het faciliteren in de UK, zowel bij gemeenten en non-profit als grote bedrijven. Recentelijk hebben clubs als DELL en Adidas een licentie gekocht om Cafe Style activiteiten te gebruiken binnen hun interne trainingsaanbod. Dat is het mooie aan Cafe Style; je kan het laten faciliteren door ons als externe trainers, maar de meeste klanten kiezen ervoor om het te gebruiken als een Do-It-Yourself tool met enige mate van support door ons. Als je de basis van de methode snapt en enige ervaring hebt of affiniteit hebt met groepen, kun jij zelf aan de slag met Cafe Style. Dat maakt dat ook teammanagers gelijk een interventie kunnen doen als ze iets signaleren binnen het team. Even zoeken op thema of steekwoorden en je hebt een relevante game te pakken.
Omdat er een flink groeiend aantal organisaties in de UK al begint te werken met Cafe Style, en behalve in Nederland Cafe Style ook in India en de Verenigde Staten op dit moment gelanceerd wordt, noemen wij het stiekem wel de Cafe Style revolutie. Iedereen die het ervaart, wordt gepakt door de methode. Zowel deelnemers, omdat het leuk is en voldoening geeft, maar zeker ook managers, omdat het effectief is en relatief gezien weinig tijd en investering vergt. Met deze mooie basis gaan wij er dus voor zorgen dat ook Nederland gaat leren en presteren op de Cafe Style manier!

4. Is de trainingsmarkt in Nederland voor retailers een ingewikkelde, licht graag toe? En voor jullie: makkelijk om voet aan de grond te krijgen?
Het is heel simpel: bedrijven hebben een vast budget voor opleiding en begeleiding en er zijn ontelbare clubs die iets waardevols aanbieden. Dus als je het zo bekijkt, is het erg moeilijk om voet aan de grond te krijgen. Maar zo bekijken wij het uiteraard niet. We weten, en hebben het met eigen ogen gezien, hoe enthousiast deelnemers worden van een Cafe Style activiteit en hoe effectief een programma voor bijvoorbeeld cultuurverandering is. In de UK organiseert het team regelmatig kennismakings-ervaring-bijeenkomsten voor geinteresseerde managers en de overgrote meerderheid besluit on the spot om het zelf ook eens te proberen binnen hun organisatie. Blijkbaar biedt Cafe Style een unieke ervaring. Dat is ook hoe wij naar Cafe Style kijken – we zijn niet het volgende trainings- of consultancybureau. We kunnen jou en vooral jouw team en mensen helpen beter te presteren, meer plezier in hun werk te hebben en meer verantwoordelijkheid -noem het leiderschap- te tonen. Deze zaken zijn cruciaal voor retail-omgevingen waarin je mensen continue en direct met klanten in contact zijn.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Het meest trots zijn we op de enthousiaste reacties van mensen die zojuist een Cafe Style ervaring hebben gehad – de bevestiging dat de methode werkt. Veel managers geven aan eindelijk een manier gevonden te hebben om 'iets' met hun team te kunnen doen om hen in beweging te krijgen, zonder dat ze al gelijk weerstand voelen. Dit zijn de kleine veranderingen waar wij vieren blij van worden, omdat we weten dat dit slechts het begin is van daadwerkelijk andere werkbeleving en resultaten. Maar we zijn ook erg blij en trots dat een bedrijf als Adidas ervoor heeft gekozen om Cafe Style binnen hun eigen Academy te integreren. En we zijn nog maar net begonnen...

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Na de officiele kennismakingsbijeenkomst 'Cafe Style in Nederland' met enkel genodigden volgende week donderdag 15 mei, organiseren we een tour langs verschillende plekken in Nederland waar we iedereen die nieuwsgierig is en het wel eens wil meemaken, uitnodigen om kennis te maken. Na de tour zullen we vooral met deelnemers aan deze bijeenkomsten gaan bekijken hoe zij hun doelstellingen sneller en beter kunnen bereiken door het gebruik van Cafe Style. Zo gaan we er voor zorgen dat er een flinke storm van 'anders leren – andere resultaten' over Nederland gaat razen. Er is nog zo veel te veranderen binnen organisates, en wij spelen hier graag een prominente rol in.

7. Nog ander nieuws over Cafe Style te melden?
Ik mag het nog niet vertellen, maar we zijn bezig met een speciale Cafe Style kennismakings-experience speciaal gericht op managers binnen retail- en customer service organisaties. Uit ervaring blijkt namelijk dat onze aanpak juist in deze omgevingen heel effectief is in het realiseren van gedragsverandering. Het ‘wat’ en ‘wanneer’ zijn nog niet bekend, maar als het je interessant en nuttig lijkt om te ervaren wat Cafe Style is en hoe het de doelstellingen van jouw afdeling en organisatie kan ondersteunen, laat ons iets weten (via info@cafestyle.nl, red.) en we zorgen ervoor dat je snel van Cafe Style kan proeven.
 






















(tekst: PvWK)
 

Dit is het drieentwintigste interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail. Zie hieronder de voorgangers.

Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

22. [Ondernemer van de week] - Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!



19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'








 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken